15.8.11

Bahagian babi yang sering diguna dalam penghasilan produk


Assalamualaikum lagi sekali..2 entry pasal 'BABI' ye pagi ni...
haha! ok...bukan apa.aku nak share la gak menda2 mcm ni...kan bagus....
jangan tahu sorang2 je.. k
scroll bawah sikit je lg =) OK~ 

Babi Haram/Tidak Halal
Bahagian babi yang sering diguna dalam penghasilan produk:

Gambar Hiasan
  • PANKREAS- bagi menghasilkan insulin
  • LEMAK - digunakan dalam proses pembuatan susu, alat kosmetik, perisa serta pewarna tambahan, tablet serta minyak
  • DARAH - digunakan bagi menghasilkan serum atau vaksin serta tablet
  • TULANG - bagi penghasilan gelatin, cairan atau emulsifier dalam ubat, minuman dan makanan. Juga digunakan dalam penghasilan kalsium fosforus dalam produk ubat gigi serta susu
  • KULIT - penghasilan kolagen dalam perkakasan kosmetik serta ubat bagi rawatan kecantikan
  • ORGAN DALAMAN - bagi penghasilan media fermentasi seperti etanol, laktat, aseton atau butirat
Kosmetik ada Lemak Babi ? 
Gambar Hiasan





2 comments:

an nyek said...

hehehe...hensem babi tu posing...dlu time ak praktikal kat hosp pon, bnyk gak ubat dibat dri babi...ubat HIV, ubat cair darah...terpaksa jaga2...hehehe

aHmaD haRieZ FuzeIN said...

ouh ye...
hahaha! ..mmg pon~
ubat byk je kan di buat dari babi..
kena pandai2 la tgk...
heheh~